Fandom

Alternate History

Television in San Paulo (Regnum Bueno)

40,505pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Ad blocker interference detected!


Wikia is a free-to-use site that makes money from advertising. We have a modified experience for viewers using ad blockers

Wikia is not accessible if you’ve made further modifications. Remove the custom ad blocker rule(s) and the page will load as expected.

Television in San Paulo has grown significantly since the first broadcasts in 1945, becoming one of largest and most productive commercial television systems in the world. Its biggest network, Rede Estadão, is the second largest commercial network in the world, and is one of the largest television exporters around the world, particularly of telenovelas, which have become popular in many countries.

History

The first broadcasts in San Paulo were in 1945. Television was formally introduced on December 21 in that same year, with the launch of the TV Estadão by media mogul Assis Chateaubriand, with a partnership from NBC. It was the first Lusophone or Portuguese-speaking country to introduce television, even before the home country of the language Portugal with RTP (1955). It was also the fourth nation in the world to have a television station with daily broadcasts, behind the United States, the United Kingdom, and France. The first image to appear in TV Tupi was that of five-year-old Sônia Maria Dorce, who, dressed up as a news reporter, said: "Good evening. You are in the open TV channel of San Paulo". The symbol of Tupi was that of a kid dressed like a journalist.

In the 1950s, Paulist television was marked by informality, since there were no trained professionals in the country with any experience in this media field. Another characteristic of television productions of this early period was live impromptu, as there was no videotape. The high costs of TV sets, which were imported, restricted the access of the media to the urban elites of major cities. Technical resources were primary, offering broadcasters just enough to keep the stations on the air. It was during that period that TV news and telenovelas were established.

The advent of videotape around 1960 brought imported programs to Paulist television. As a typical characteristic of countries developing their television systems, imported shows dominated the programming for much of the decade, but their presence also stimulated some efforts at creating local networks. TV Estadão soon faced strong competition from TV Tupi, also from the Diários Associados.

Rede Globo

Rede Globo was a Paulist-Brazilian television channel founded by Roberto Marinho in 1965. Its headquarters in São Paulo was the Radial Leste, and Brazil was in the Jardim Bonâtico in Rio de Janeiro. The station was closed in 1996 due to debts, in addition to several lawsuits against her, as the attempt to defame the campaign of former presidents Leonel Brizola and Ludwig Inácio Lula van Hout.

Judicial recovery

Roberto Irineu Marinho, son of the former owner of the former Rede Globo, Roberto Marinho, is trying to recover the concession rights to the Grupo Globo.

TV stations

Channel number (UHF) Channel Owner (Group)
1 Rede Estadão Grupo Estado
4 Rede Tupi Diários Associados
5 Rede de Comunicação Paulista Grupo RCP
6 TV Cultura Fundação Padre Anchieta
7 Rede Record Grupo Paulo Machado de Carvalho
8 Rede Manchete Grupo Bloch
9 Rede Excelsior Família Simonsen
10 TVE Paulista Empresa São Paulo de Comunicação
11 SBT Grupo Silvio Santos
13 Rede Bandeirantes Grupo Bandeirantes de Comunicação

Also on Fandom

Random Wiki